En turbulent framtid väntas för både fordonstillverkare och motorbransch. Bland annat spås antalet märkesbilhandlare att halveras fram tills 2025. Det visar årets upplaga av revisions- och rådgivningsföretaget KPMGs rapport Global Automotive Executive Survey, GAES.
På Autogloben, torsdag 1 februari 13.15-13.45, kommer Andreas Halvarsson, partner KPMG Sverige, att presentera och tillsammans med Tommy Letzén, vd MRF, och Göran Björklund, PR-konsult på Newsroom, diskutera delar av Global Automotive Executive Survey 2018.
– Motorbranschen, både bilhandel och eftermarknad, står inför stora utmaningar. Vi talar i stort om framtidens mobilitet och kravet på hållbara transportsystem samt vilka konsekvenser som det kommer att ha i vår bransch i form av ny teknik, nya affärsmodeller och nya kundbeteenden, säger MRF:s Tommy Letzén.
Det är 1000 ledande befattningshavare inom fordons- och teknikindustrin samt cirka 2500 konsumenter som siat om framtiden i den globala studien.
– Digitaliseringen innebär möjligheter men ställer också krav på andra affärsmodeller; hur man utvecklar och säljer bilar och hur man hanterar eftermarknaden säger Andreas Halvarsson, KPMG.
GAES 2018 spänner över fordonens- och automotiveindustrins utveckling, motorbranschen med bilhandel och verkstäder samt konsumenternas syn. Viktiga faktorer inte minst för bilhandlare och verkstäder.
– KPMG:s iakttagelser skiljer sig inte nämnvärt från tidigare rapporter om utvecklingen inom hela automotivesektorn som kommit under senare år. Utan de snarare bekräftar dem ännu en gång – teknikskiften, nya affärsmodeller, nya ägar- och brukarformer, digitalisering, krav på synergier och strategiska samarbeten, mobilitet och långsiktigt hållbara transportsystem samt en mättad europeisk bilmarknad, säger Göran Björklund, Newsroom, som kommer att leda samtalet under Autogloben.