Bolest pratar Lack och bilskador på Autogloben


Nu är det nära. 31 januari och 1 februari arrangeras eftermarknadsmässan Autogloben i Stockholm. Mässgolvet fylls av utställare inom bildelar, verkstadsutrustning, lack och bilskador samt stödtjänster. 

BolestProducenten och leverantören av lackanläggningar, Bolest, är en av dem. På Autogloben kommer de dels att ställa ut, dels medverka med en fördjupande seminariepunkt.

– Vi kommer att presentera vårt företag, våra produkter och tjänster samt förhoppningsvis lära oss mer om våra kunders behov och utmaningar inför framtiden. Vi ser Autogloben som en bra mötesplats för branschen, säger Henrik Gustafsson, platschef för Bolest i Varberg.

– Vi har tidigare medverkat på Automässan i Göteborg, vilket är en väldigt bra mässa för både besökare och utställare. Vi tror att Autogloben är ett bra komplement i Stockholm-Mälardalen. Vår förhoppning är att Autogloben ger oss ytterligare kontakter i denna både stora och viktiga region, fortsätter han.

Det händer mycket strukturellt inom lack- och skadesektorn, något som visserligen kommer att belysas ytterligare och djupare under MRF:s Plast-, lack- och skadekonferens som arrangeras direkt efter Autogloben.

– Vår åsikt är att industrin är på väg upp i Sverige och att många arbetar för att få en tillräckligt stark position för att möta framtiden genom kedjebildningar och motsvarande. Vi ser också en betydande expansion av billackering hos märkesåterförsäljare, säger Henrik på Bolest.

Han säger att det finns två saker som är speciella som påverkar utvecklingen i branschen.

– För det första, återförsäljarens önskan att ”äga” den största delen av eftermarknaden för de bilar som de säljer, utökar genom denna önskan sin verksamhet med flera affärsområden, inklusive bilskador och lack. För det andra, anpassning för att uppfylla kraven för reparation efter uppdaterade märkes- och modellspecifika reparationshandböcker. Detta kan göra det svårare att använda en fristående verkstad där du har arbetat med alla bilmärken och modeller, menar Henrik.

På frågan om det finns någon eller några megatrender inom lackteknik, framhåller Henrik Gustafsson två, som egentligen kan sammanfattas med orden hållbar och effektiv produktionsteknik.

– Det handlar om att skapa en så miljövänlig industri som möjligt på arbetsplatsen och i den yttre miljön. Sedan är det produktivitet och effektivitet. Vi ser också att bilhandlare och bilindustrin i allmänhet är angelägna om att leverera miljövänliga lösningar på hybrid- och elbilar, svarar Henrik Gustafsson på Bolest.

Under Autogloben kommer Henriks kollega, Asgeir Elvstedt, att tala om ”ramvillkor för lack- och skadeverkstäder”. Det finns ännu mer lack och bilskador på seminarieprogrammet under Autogloben: Ronny Pihlblad från Pivab kommer att tala om ”teknik och miljö på framtidens lackverkstäder” och Car-o-liners Martin Altås kommer att tala om ”rätt kompetensutveckling till rätt person vid rätt tid”.