Branschfrågor och utmaningar på Autogloben

Motorbranschen går för högvarv. Det är en fortsatt rekordhög nybilsförsäljning samtidigt som stora delar av eftermarknaden har bra beläggning och försäljning. Trots medvinden är inte allt gott, utan det finns specifika branschfrågor och utmaningar som kommer att avhandlas på Autogloben, 31 januari till 1 februari i Stockholm Globe Arena.

MRF, Motorbranschens Riksförbund, svarar för det laddade seminarieprogrammet under Autogloben. Enligt Tommy Letzén, vd, finns en central branschfråga för dem. Den stavas framtida kompetensbehov och är en branschutmaning.

– Teknikutvecklingen i fordonen tillsammans med ökad informationsmängd från fordonen gör att helt nya kompetenser behövs för att kunna serva och laga framtidens fordon. Digitaliseringen av branschen gör också att nya aktörer tar plats och konkurrerar om såväl kunder som arbetskraft med rätt kompetens. Därför är det viktigt att branschen får

insikt i hur branschens krav och kundernas krav eller förväntan ändras i allt snabbare tempo för att kunna agera framtidssäkrat, säger Tommy Letzén och refererar till Autoglobens seminarieprogram.

Till mässan har MRF satt samman ett seminarieprogram med åtta separata ämnen som vill visa på bredden av frågeställningen kring framtidens kompetenskrav.

– Seminarierna täcker ämnen från nya material och ny teknik via kundförväntan och myndighetskrav till hur man kan agera för att vara en attraktiv arbetsgivare.

Förutom detta kommer MRF via sin monter visa flera områden och produkter som vi jobbar inom eller med för att bidra till branschens kompetens, information och villkor.

Vi samlar allt under parollen ”För bilbranschens bästa”, där man vet att det finns en organisation att kontakta när man behöver råd och hjälp, säger Tommy Letzén.

Inom däckbranschen är perspektivet kortare beträffande heta branschfrågor, enligt Fredrik Ardefors, vd för den nya, samlande branschorganisationen, Däckbranschen.

– Skiftestiderna, det vill säga att få mer tid under våren mellan när man måste ha vinterdäck till dess att man inte får ha dubbdäck. Det berör många bilister och verkstäder och gör att det blir onödigt stressigt mellan 31 mars och 15 april. Dessutom har vi ju olika klimat i olika delar av landet, så de två veckornas skiftestid känns inte helt relevanta vädermässigt heller. På verkstäderna medför den korta tiden mycket press vilket inte är bra för arbetsmiljö och i värsta fall säkerhet, menar Fredrik Ardefors, Däckbranschen och tillägger:

– Vi kampanjar ständigt för skiftestidsfrågan och den kommer att beröras i vårt seminarium första februari samt i vår monter. Dessutom agerar vi sedan tidigare och med ökande aktivitet mot våra politiker i frågan.

FVU, Fordonsverkstadsutrustarna, är inne på samma linje som MRF – de pågående teknikskiftena och deras konsekvenser sett till verkstadsutrustning. Patrik Resmalm, KGK, är ny ordförande för FVU.

– Branschen genomgår ständigt en teknikförändring, men den kanske ligger mitt i den största förändringen någonsin, inleder Patrik Resmalm.

– Omställningen mot elbilar, självkörande bilar, mer avancerade system i bilarna som kommunicerar med omvärlden på nya sätt. Detta ställer nya krav på bilverkstäderna, så det gäller att ständigt vidareutbilda sig för att hänga med. För den fria eftermarknaden så kommer införandet av Godkänd Bilverkstad bland annat att innebära att bilverkstäderna måste ha fullständig koll på sin utrustning, att den är rätt installerad, att personalen är utbildad på den och att utrustningen är kalibrerad enligt sina föreskrifter, fortsätter han.

Patrik Resmalm berättar att FVU-företagen på Autogloben kommer att visa nya utrustningar som krävs för den nya tekniken, men också erbjuda tjänster som kan hjälpa verkstäderna med de olika förändringarna. Specifikt lyfter han fram MRF:s omfattande seminarieprogram som knyter an till de nya utmaningarna som till exempel Godkänd Bilverkstad, framtidens drivlina, hur man höjer kompetensen på sin personal och hur man sedan behåller personalen.